شيخ حسين انصاريان
315
تفسير و شرح صحيفه سجاديه (فارسى)
و وسوسهها به آنان طمع ندوخته تا شك و ترديد با آلودگى خود بر انديشه پاكشان قرعه زند . در رستاخيز كه تمام اهل عالم در پيشگاه عدل الهى حاضر مىشوند دو گروه بيش از همه با يكديگر درگير هستند ؛ يكى رهبران باطل كه مردم را گمراه كردهاند و به روز سياه نشانيدهاند و ديگرى پيروان آنان كه با تقليد كوركورانه از آنها دستور گرفتهاند اين فريب خوردگان مستضعف كه گول فريبكارى مستكبران را خوردهاند و عامل بدبختىهاى خود و ضعيفان شدهاند ، مىگويند : ما پيرو شما بوديم و به خاطر رهبرى شما به اين عذاب گرفتار شدهايم . آيا ممكن است شما هم سهمى از عذابهاى ما را بپذيريد تا تخفيفى براى ما باشد . امّا پيشوايان ستمكار مىگويند : اگر خدا ما را به سوى رهايى از عذاب هدايت كرده بود ، ما نيز شما را هدايت مىكرديم ولى افسوس كه كار از اين حرفها گذشته است . خداوند متعال در قرآن كريم مىفرمايد : وَ بَرَزُواْ لِلَّهِ جَمِيعًا فَقَالَ الضُّعَفؤُاْ لِلَّذِينَ اسْتَكْبَرُواْ إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذَابِ اللَّهِ مِن شَىْءٍ قَالُواْ لَوْ هَدَانَا اللَّهُ لَهَدَيْنكُمْ سَوَآءٌ عَلَيْنَآ أَجَزِعْنَآ أَمْ صَبَرْنَا مَا لَنَا مِن مَّحِيصٍ » « 1 » و [ در عرصه قيامت ] همگى در پيشگاه خدا ظاهر مىشوند ؛ پس ناتوانان [ ى كه بدون به كار گرفتن عقل ، بلكه از روى تقليد كوركورانه پيرو مستكبران بودند ] به مستكبران مىگويند : ما [ در دنيا بدون درخواست دليل و برهان ] پيروِ [ مكتب ] شما بوديم ، آيا امروز چيزى از عذاب خدا را [ به پاداش آنكه از شما پيروى كرديم ] از ما بر طرف مىكنيد ؟ مىگويند : اگر خدا
--> ( 1 ) - ابراهيم ( 14 ) : 21 .